tirsdag 9. november 2010

LIKT

Det finnes mange hjelpmidler. Her er eit som ble kjøpt inn til vår kommune i 2008/09. Min skule tar det i bruk no. Startskuddet går på fredag på planleggingsdagen. Skuleleiar var ikkje klar då, men eg trur vi er der no.

Med Kunnskapsløftet innføres bruk av digitale verktøy i alle fag. Dette krever at skolene setter dataopplæringen i system.
Lørenskog kommune ved skole- og oppvekstsjefen og skolene har utarbeidet en felles strategi for IKT-arbeidet i skolen og utviklet et felles undervisningsopplegg slik at hver enkelt skole/lærer ikke er nødt til å gjøre den samme jobben. Opplegget har fått navnet LIKT, Lik IKT-opplæring for grunnskolen. Det er utarbeidet 22 ulike tekstbaserte elevhefter og 6 interaktive enheter fordelt på 6 moduler og 7 emner. Når elevene har gjort ferdig de ulike emnene/modulene, kan de avlegge en test som etter hvert vil gi dem LIKT-kort og kursbevis for gjennomført IKT-opplæring.
Målsettingen er at elevene gjennom LIKT skal få en strukturert opplæring innenfor området IKT. Dette vil bidra til å kvalitetssikre IKT-undervisningen på alle trinn og nivåer i grunnskolen. LIKT har til hensikt å gi elevene basiskunnskaper i bruk av IKT og er ikke ment å være en altomfattende IKT-opplæring. Målet er også å gi lærerne en gjennomgang/kurs i bruk av materiellet.
Systematisert IKT-opplæring, tilgjengelig datautstyr, organisert og tilrettelagt undervisning og en positiv ledelse er også viktige elementer for å sikre IKT-engasjementet blant elever og lærere. LIKT vil være et godt læremiddel i dette arbeidet.
I samarbeid med Cyberbook AS er LIKT tilrettelagt for spredning av materiell og ideer. Lørenskog kommune er i dette samarbeidet ansvarlig for det faglige innholdet og Cyberbook AS ansvarlig for salg, markedsføring og videreutvikling. LIKT er ment å være et "levende" materiale, som skal oppdateres og ajourføres en gang per år. I denne sammenheng er det ønskelig med tilbakemeldinger fra brukerne.

4 kommentarer:

  1. Så flott! Dette vilk jeg gjerne se mer på.

    Vår videregående skole mottar elever fra fem kommuner. Tenk om alle disse hadde gjennomgått et slikt opplegg og hatt sirka samme bakgrunn når de kom hit. Håper det er så bra at det blir kjøpt inn av flere kommuner.

    SvarSlett
  2. Dette høres storslagent ut! Jeg regner med at stemningen er høy, og forventningene er store. Synd vi avslutter IKT-modulen når dere starter programmet. Skulle vært morsomt å høre hva dette gjør med dere?

    SvarSlett
  3. Skuleleiar er og spent kva dette vil gjere med IKT bruken ved skulen. I min refleksjon over studiet har eg komme fram til at vi i barneskulen kan tenke slik vi gjer i norsk faget. 1-4 klasse skal elevane lære å bruke IKT/lese, resten av skuleløpet skal elevane bruke IKT/lese for å lære. Derfor LIKT og kap. 6 i IKT-boka 2.0.

    SvarSlett
  4. Hei Vibecke

    Hos meg ligger det en lisens på LIKT som skolelederen før meg tegnet abonnement på. Dessverre rakk ikke han å iverksette dette programmet før han gikk av med pensjon. Etter den tid har jeg tidvis kikket litt på det , og lurt litt på hvordan det virker uten å iverksette noen som helst tiltak for å starte på noe. Dette har nok sammenheng med prioritert igangsetting av Fronter. Kanskje du nå kan hjelpe meg videre?

    SvarSlett