søndag 12. desember 2010

Demokratisk leiing eller?

Eg er enig med Moos boka at leiar i skulen ikkje fritt kan velge leiarstil. Leierstilen må gjennspeile skolens sin danningsoppgåve. Heile vårt land og utdanningsystem er bygd opp på demokrati.Så derfor vil eg påstå at ein demokratisk leiiarstil vil ha størst slagkraft i skulen. Den smidigaste adferdsendring får ein ved at alle parter kjenne seg som ein del av utviklingsarbeidet. Det vere seg lærare, foreldre, elevar osv.  Faren er at ein blir så demokratisk at ein aldri får tatt ein avgjersle. Som leier må ein kunne skjære gjennom og ta dei beslutningane som skal til for å komme vidare. Dilemma er å treffe rett tidspunkt for å ta avgjersla. Når er alle inforstått med at temaet er diskutert og at vegen vidare er bestemt?

Kva skjer om leiar tar ein "sjefavgjersle" utan at alle parter har fått deltatt?

Kan sei litt om mine eigne erfaringer. I utviklingsarbeid som skulen sjølv har bestemt er det lettast å gå den demokratiske veg. Lærare får diskutert, reflektert og neste steg blir bestemt i mest mogleg einstemmig. Skulen får gå sitt eige tempo. Elevar, foreldre og andre aktuelle aktører får vera bidragsytare til utviklinga. Leiar har ei viktig oppgåve å finna tid til utviklingsarbeidet, og vera "limet" som gjer at ting ikkje stoppar opp.

Ved utviklingsprosjekt som kjem frå oven kan det kjennast som ein vike frå dei demokratiske prinsipp. Ta til dømes nasjonale prøver. Når dei kom i 2004 var protestane store. Nokon valde til og med å boikotta. Ein håpa det var ein "flopp". Nasjonale prøver hadde ein vanskelig start og motstanden henge i enno. Eg vil påstå at lærare har vel aldri trykt nasjonale prøver til sitt bryst,  men no gjennomføre alle utan dei store oppslaga. Vi har akseptert. No diskuteras det korleis dei blir gjennomført. Kva er intensjonen?  Skal dei gagne eleven eller skolen eller var det nasjonen? Eller er det læraren som skal prøvast?

Dette viser vel at NPM og skulekultur ikkje går så godt i hop?

2 kommentarer:

  1. Kjekt å se at du er godt i gang! Jeg tror du peker på noe viktig når du refererer til egne utviklingsprosjekt; det er nok lettest å få gjennomslag i hele organisasjonen når alle har fått være med. Faren er, som du sier, at vi aldri kommer til en avgjørelse, og det er da lederen ofte må skjære gjennom - så får en heller tåle å høre at noen ser seg forbigått (vi klarer jo ikke alltid å finne rom for at ALLE skal kunne være med å diskutere/"bestemme").
    Drøyer en for lenge med å ta en "sjefsavgjørelse", hender det at en blir sett på som lite beslutningsdyktig, og det er jo heller ikke ønskelig...

    Du nevner NP som et strålende eksempel på et utviklingsprosjekt fra oven som ytterst få (om ingen) har trykket til sitt bryst.
    Ja, skolen har nok resignert (vi har akseptert, og diskuterer fortsatt gjennomføringen og lurer på hva som er intensjonen), men samtidig leser vi også at skoler beskyldes for å hardtrene elever i forkant eller lar svake elevgrupper holde seg hjemme (skrekkeksempel er vel historen om at elever ble sendt hjem).

    Nå er jo nylig også PISA-resultatet publisert, og omsider har Norge klatret oppover... -visstnok til 2000-nivået (ikke på lesing, mangler litt), lurer på hva dette vil gjøre med norsk skole...

    SvarSlett
  2. Eg håpart å kunne kome attende med meir fagleg kommentar til deg når eg har lese meir. Men det eg tenkjer akkurat no er at vi ofte er "skinndemokratiske", det blir prosess for prosessens eige skuld. Medan den verkelege makta ligg i andre fora, der nokon har snakka saman. Dette har med skulekultur og uformell makt å gjere. Dette trur eg, er eg inne på nok, eller?

    SvarSlett