tirsdag 12. oktober 2010

Refleksjon rundt Kjell Atle Halvorsen forelesing om

Web 1.0, 2.0, 3.0… i skolen og

Kva er spesielt med blogg?
Web 1.0 er betegnelsen på det eg trur råder på IKT fronten i skulen i dag. Dvs. at vi tar dei nye verktøya i bruk , men bruker dei som vi gjorde med dei ”gamle”. Vi bruker internett som eit oppslagsverk jfr. leksikon. Vi skriv i word i staden for direkte på papir og vi brukar smartboarden som ei tavle.

Kva er så Web 2.0?

I følgje wikipedia er

Web 2.0 er en populærbetegnelse på den nye situasjonen på www med deltagerdrevne, interaktive nettjenester.

Kjell  Atle Halvorsen lister det opp slik:
.
Hva er web 2.0?
  • ny generasjonen sosiale nettjeneste
  • avhenger av aktiv deltagelse fra brukerne for å kunne ekspander
  • tar i bruk kollektiv intelligens: nettbrukere jobber sammen eller innenfor samme rammer :      blogg og wiki
  • Det digitale samfunn er et kommunikasjonssamfunn, det kreves evne til å produsere 
  • kommunikasjon like mye som det kreves evne til å fortolke informasjon.
 Blogg er alså web 2.0.
Kva er det som kjennetegner ein blogg?
  • Bloggens form er skriveprosessen. Man leser, man noterer, skriver, analyserer og diskuterer – over tid dannes en tankeverden i teksten.   Martin Grüner Larsen, Klassekampen, 3. juni 2010
Kjell Atle lister opp desse trekka:
  • Web-log, på norsk også vevlog
  • en oppdatert internettside
  • én eller flere forfattere ytrer synspunkter Dette gjer Bloggen til  ei ny og spennande sjanger også i skulesamanheng
  • det nyeste innlegget legges da automatisk øverst på siden
  • noen weblogger er rene dagbøker andre mer tematisk, profesjonelt eller kunstnerisk vinklet.
  • ofte ivrig bruk av pekere til andre nettsteder
  • De fleste blogger publiseres med egne bloggverktøy,
  • det finnes både strikkeblogger, forfatterblogger, matblogger, jussblogger og politiske blogger.
  • I etterkant av 11. september 2001 vokste warblogs fram i USA.
Min blogg.
For å komme i gang og lære mest mulig om blogg har eg:  lest, skrive, brukt peker til andre nettstader, lest andre sine bloggar, kommentert, lært å legge inn videoar og bilete.  Eg har og lagt inn animert tekst.

Kvifor?
Eg tenker dette eg er med på å gjere bloggen meir spennande å lese, og ikkje minst å lage. Eg trur at ein som lærer  bør kjenne til nokre av mogligheitene for å få eleven i gang.  Etter kvart vil dei lære av kvarandre og ikkje minst frå andre på nettet. (Tusen takk til Eva!)




.





4 kommentarer:

  1. Vibecke, stikk innom Pe-Jos blogg, han har satt i gang 7. klasse med blogging. Elevene tok det på no-time, lærte av/til hverandre - og mobilene ble med ett lovlige artefakter i skolesammenheng - det er nesten som jeg får tårer i øynene her:-))

    SvarSlett
  2. Takk for tipset. Har vore innom både PE-Jos blogg og elevane hans. Spennande, venter på fredagen eg og..

    SvarSlett
  3. Aller først vil jeg uttrykke min beundring for ditt gå-på-mot når det gjelder å prøve ut nye greier på bloggen, og den revampa looken her er flott!
    Hva tenker du om blogg som eksamensform? For min egen del syns jeg denne blogginga som vi er blitt kastet uti er et strålende bevis på ”learning by doing”. Det er bratt læringskurve og motivasjonen er på topp. Hadde aldri trodd jeg skulle bli så ivrig blogger. Nå leser, tenker og skriver jeg i forhold til pensum på en helt annen og mer aktiv måte enn hvis jeg skulle sitte her alene og skrive oppgave. Det er berikende å utveksle tanker med dere andre mens vi er underveis.

    SvarSlett
  4. Takker for at du liker bloggen min. Eg synes på samme måte som deg at å blogga er kjempe lærerikt. Desse finurlighetene som ein kan gjere for å få bloggen meir spennande er motivasjonsfaktor for meg og eg trur det kan starthjelp og ein motivasjonsfaktor for elevar som er i startgropa på blogging. Ja, dette er "learning by doing".

    SvarSlett