søndag 17. oktober 2010

Digital danning og den generelle delen av læreplanen.

Bør digital "danning" evt. "bevisthet" ble eit eige 8 punkt av den generelle delen av  læreplanen?

Limer inn min komentar til Hege Alice, så dere får litt bakgrunn for kvifor eg spør..

For meg var digital danning eit nytt begrep som eg først ble kjent med gjennom dette studie. Eg har prøvd å finne ut kva som evt. ligg i begrepet. Eg er einig i at danning er utvikling av det heile menneske. Då kom eg til å tenke på at den generelle delen i kunskapsløftet som er delt inn i 7 deler. Kanskje det er her vi skal sette inn "digital danning". Ein treng ikkje bruke begrepet danning, men at eleven blir digital bevist, dugande etc. på lik linje med det meiningsøkande, det miljøbeviste, det arbeidande etc. Eg trur at den dei som fann på begrepet digital danning meiner det ligg meir enn berre nettvett her? Samtidig som nettvett kanskje er den viktigste biten? Men kva av begrepa som har størst tyngde på sikt veit eg ikkje. Pr. i dag trur eg ein kjem lengst med nettvett, då dette er eit bergep som er innarbeid.

3 kommentarer:

  1. Fint å gjenbruke tekst på denne måten. Her følger min kommentar på Hege Alices blogg:

    Nettvett er nok for snevert, sjøl om det er en viktigt del av det hele.Dannelse handler om hvordan vi blir hele mennesker, eller triaden mellom mennesket, verden og forvandlingen (som "noen" har uttrykt det). Liker Vibeckes ide om å se på dannelse i lys av læreplanens generelle del, ikke som en del 8, men ved å se på hvordan utvikling og bruk av digital teknologi påvirker de sju.Kanskje dette kan være en mulig vei til bedre forståelse av lederutfordringene i en "digital" skole? Kanskje tema for et nytt blogginnlegg, eller to? (Du trenger ikke la deg styre av dette forslaget hvis du hadde tenkt deg i andre retninger!)

    SvarSlett
  2. Hei Vibecke, og takk for kommentaren på bloggen min.
    Jeg også føler at nettvett blir noe snevert når vi sammenligner det, eller setter det opp mot, begrepet danning. Kanskje våre spekulasjoner her bare gir et noe enklere bilde på at det er komplisert å finne gode uttrykk og begreper på "nye" områder eller utfordringer?
    Uansett synes jeg også at det kan være en god ide å bake det inn i læreplanens generelle del. Skal lese litt videre i Krumsvik i dag. Kanskje jeg da trigges til et nytt innlegg med videre drøfting:-)

    SvarSlett
  3. I ITUs problemnotat fra 2003, "Digital kompetanse", settes også dannelsesperspektivet opp mot læreplanens 7 mennesketyper: "det meningssøkende, skapende, arbeidende, allemnndannende, samarbeidende, miljøbevisste og integrerte menneske". I notaten står: "Et digitalt dannelsesbegrep kan sees som en oppdatering av dannelsesperspektivet som allerede fins i læreplanen /../" (s.14)!

    SvarSlett