søndag 24. oktober 2010

Eit dilemma- utnytte den digitale ressursen bedre?

Har nettopp vert på to dagers kurs med skuleleiere. Den ene dagen var det Pål Roland, stressforsker frå universitetet i Stavanger som foreleste for oss.  Han presenterte oss for Lazarus og vurdering i stressteori.
I dette foredrager forklarte han hvorfor mitt hode fungerer dårligare når kl. nærmer seg 16.00. Ting tar lengre tid. Vurdeingsevnene blir dårligare og arbeidet blir kanskje ikkje så godt som det  hadde blitt viss jeg fekk ein par timer kvile før eg jobba litt vidare på kveldtid.

I min kommune er det eit IKT firma som holder orden på serveren(e) og vi kan få support via tlf og mail ganske lett. Dette firmaet har mulighet til å sette opp hjemmekontor for ansatte i kommunen.
På et leiermøte for skoleledere kom spørsmålet opp om vi skoleledere kunne få denne muligheten. Vi skal ikkje ha fast hjemmekontor, men mulighet til å gå inn å jobbe på serveren utenom arbeidstid.

Pr. i dag har vi mulighet til å lese de kommunale mailene våre på hjemmepcen. Dette synes jeg er greitt.
I mitt hode er muligheten til å jobbe mot den kommunale serveren  på kveldstid, helger et gode. Kanskje det og kan bli mulighet til å ta ein dag hjemmekontor, når arbeidets art krever meir ro enn det blir på den vanlige arbeidsplassen.

Dilemma er at det er en skepsiss til kva arbeidspress vi kan vente oss når vi kan vere på ”jobb” hele døgnet.
Vi har alltid arbeidsopgåver som ligger å venter, vi føler vi ikkje er gode nok på alle felt. Vi kan alltid gjøre ting betre og vere mer i forkant. Kravet til skoleleder blir større og større uten at det blir frigjort mer tidsressurs. Vi skal med andre ord være mer effektive.

Etter studiet her er jeg blitt meir overbevist at det er vi sjølv som må lære å styrer IKT bruken og tilgjegeligheten. Vi kan sitte med PC på hele døgnet eller vi kan la vær. Eller kan vi det? Er det greitt at vi skiller mellom jobb og arbeid ved å la vær å unytte de digitale mulighetene?

Elever skiller de mellom skoletid og fritid? Eller er det det som er ”problemet”  med IKT i dag at skille er utvisket. Skal vi ha dette skillet?

Skal vi skoleledere motsette oss muligheten til å jobbe på fritiden, slik at vi klarer å skille mellom jobb og fritid?

Så jeg håper noen tar seg bryet og kommer med innspill, da dette er dagsaktuelt for oss og gode argumenter for eller mot blir mottatt med takk.

Er det skoleledere som har erfaring med "hjemmekontor" og hvordan dette håndteres?






4 kommentarer:

  1. Veldig interessant tema du tar opp, synes jeg! Har selv lurt på om det kan gå an å få tilgang til skolens/kommunens område heimefra, da med tanke på mulig tilrettelegging av jobben for min egen del, som mor til ei kronisk syk jente. Hun har en lang diagnoseliste, med bl.a. alvorlig hjertefeil, og vi regner med mange og lange sykdomsperioder de nærmeste årene. Til tross for hennes sykdom bestemte jeg meg for å søke på jobben jeg lenge har ønsket meg (ass.rektor)da denne ble lyst ut (for 2.gang)- og jeg fikk den! Nå ønsker jeg å både kunne gjøre en god jobb, og samtidig kunne være en god mor... Skolen er jo IA-bedrift, så tilrettelegging for at jeg kan ha mulighet til å gjøre jobben min hjemmefra enkelte dager når jenta er syk, ville i hvert fall vært veldig positivt for meg! Å skille mellom jobb og fritid, samt skjerme egen fritid noe, tror jeg er viktig, men jeg innbiller meg at det verken blir mye enklere eller vanskeligere dersom jeg hadde hatt hjemmekontor...

    SvarSlett
  2. Muligheten til å jobbe hjemme er i min verden et klart gode.

    Det gir en fleksibilitet i hverdagen som ikke alle jobber tilbyr.

    Hvis vi skoleledere sammenligner oss med pedagogene så har jo de dette. De kan rette prøver hjemme på en dag de ikke har undervisning.

    Hjemmekontor setter større krav til at alle får vite hvor man som skoleleder befinner seg til enhver tid. I tillegg er hjemmekontor kanskje noe vi ikke kan velge å bruke hver dag siden synlighet både blandt elever og pedagoger er en viktig del av en skoleleders hverdag.

    Jeg ser som sagt på hjemmekontor som en fleksibel løsning som gir meg en friere hverdag og som også fra arbeidsgivers side gir meg tillit ift jobben jeg skal utføre.

    Kontakt med arbeidsplassen kan holdes via email/itslearning. Hos oss forventes det også at pedagogene er inne på email/itslearning morgen/lunch/ettermiddag hver dag enten de jobber hjemme eller på kontoret.

    SvarSlett
  3. Ingen tvil om at teknologien utfordrer skillet mellom jobb og fritid, for ikke å snakke om frisk- og sjukmeldinger. For mitt vedkommende betyr sistnevnte stort sett jobbing heimefra. Det er ingen andre enn vi sjøl som kan passe grensene. Slik er det for profesjonsutøvere i yrker med relativt stor latent fleksibilitet og frihet. Det skaper nye utfordringer, og gir større muligheter. I løpet av den tida vi har holdt på med denne modulen har jeg kommentert blogger og diskusjonsgrupper og utført annet relevant arbeid for NTNU fra London, Longyearbyen, Tromsø, Oppdal, Råkvåg, seilbåten min og i dag Bergen, i tillegg heimen og kontoret på Dragvoll. DEt blir nok mange timer til sammen, men fleksibilitetet og muligheten til å være med på mye betyr mer. Og grensene må jeg sette sjøl. Derfor: ikke gi opp kravet om å kunne jobbe mot kommunens servere også fra andre steder enn kontoret.

    SvarSlett
  4. Som IKT-medarbeider i kommunen har jeg tilgang til kommunens servere - og det er kjempefint for meg, liker å få alle småting unna der og da (enten det nå er på reiser/hjemmefra).
    Men, som KAH sier; det er jeg som må passe grensene (noe jeg også stadig får høre fra alle "mine databrukere") - foreløpig nyyyyyyyyyter jeg fleksibiliteten (og det har jeg gjort i snart 4 år). Hadde følt meg fryktelig låst dersom jeg bare skulle ha tilgang til server når jeg var på en kommunal arbeidsplass, får heller ikke hjulpet alle brukere (skoleadministrativt system uten tilgang) så raskt som jeg ønsker.
    Kommunen burde jo være glad for at du/dere ønsker denne tilgangen!?

    SvarSlett