torsdag 28. oktober 2010

Vegen mot høg digital kompetanse?

Den proximale sone sin blogg fekk meg til å ta fram boka til Rune J. Krumsvik igjen og lese ein gong til om dei 4 grunnkomponentane i digital kompetanse.

Grunnkomponent 1 Basal IKT-ferdighet er kort oppsummert basisferdighet i håndtere ein PC, opne, lagre, laste ned, søke, kommunisere.

Min påstann er at marioteten av det pedagogiske personale i skulen er på dette stadiet.

Ein har då låg digital kompetanse, seie Krumsvik. Skal vi vera førnøyd med det?

Kva meir skal ein kunne med ein pc då?

Den 2 grunnkomponeneten til Krumsvik er pedagogisk-didaktisk IKT skjønn. Dvs. er å kunne veve fag, pedagogikk og digital kompetanse saulaust saman.
Døme: Under kompetansemåla for 7. årssteg i naturfag skal eleven kunne (..)publisere resultater frå egne undersøkingar ved å bruka digitale vektøy. Dvs. publisera på internett eller læringsplattform. Greie vi å nå dette kompetansemålet? Må det kompetanseheving til?

Pedagogen har til ei viss grad har byrja å reflektera rundt korleis dei kan nytta IKT fagleg. Korleis ein kan bruka IKT på fleire område? Då kan ein sei dei har nådd eit digitalt bevist, men framleis inkompetent nivå. Då starta reisa fram til å blir bevist og kompetent. Dette skjer gjennom praktisering, refleskjon, kollegarettleiing, prøving og feiling.

Min påstand er at vi trenger ein visjon og ein overordna plan både på kommunalt og på skulenivå for å blir kompetent og bevist digital kompetent.
Korleis er det på dei skulane som har ein visjon og ein plan. Har lærarane nådd dette nivået? Eller må planane reviderast?

Grunnkomponent 3. Læringstrategier og metakongnisjon. Dvs. å utvikle læringstrategier som går på tvers av fag og korleis ein orienterar seg i mylderet av informasjon på internett. Lære og lære.
Læringsplakaten del 2 uttrykkar det slik. (..)stimulere elevane til å utvikle egne læringstrategiere, evne til kritisk tenkning og evna til kildekritikk. Lærarens digitale kompetanse er særs viktig for å kunne rettleie elevene innanfor dei områda i IKT verda dei ferdas.
Begrep som dagens unge som digitalt innfødte og dagens vaksne som digitale immigranter illustrerer kva lærare har å forhalde seg til.

Døme frå kunskapsløfter: På 7. årstrinn skal elevane i norskfaget forklara opphavsrettslege reglar for bruk av tekstar henta frå internett.
Døme frå eleven si digitale livsverd. Åndsverksloven

Den 4 grunnkomponenten er eit nytt og framleis lite brukt omgrep. Digital danning-å vera "gangs" menneske i nettsamfunnet. Krumsvik meiner at når ein har nådd dette nivået har ein høg digital etisk/morals
våkenheit.

Ein har då fått ei høg sjølvbevisstheit og innehar ei høg digital kompetanse.

Min påstand er at dette må vera eit mål, ei visjon for ein overordna plan innan digital kompetanse. Har vi høve til noko anna?

2 kommentarer:

  1. Hei Vibecke:-)

    Det er jo nesten trist å erkjenne at majoriteten av personalet vårt kanskje befinner seg på Krumsviks grunnkomponent 1 i forhold til egen digitale kompetanse. I neste omgang må vi jo da erkjenne at noe må gjøres med dette. Det som er så flott med denne modulen er at vi settes i stand til å ta grep.
    Gjennom Nettregionen, som Hitra tidligere deltok i var jeg i riktig modus en god stund. Da handlet det fortrinnsvis om å få alle lærerne i gang med data i klasserommene sine. Siden må jeg nok innrømme at jeg ikke har lagt stor nok vekt på det digitale område. Jeg gjennomførte da en "light-versjon" av denne modulen sammen med noen av lærerne mine. Hverdagen siden har vært sånn at andre utfordringer har kommet og krevd sitt fokus. Det vanskelige i rollen som skoleleder er å finne ut av hvordan jeg skal bli god nok på det å fokusere rett og på de riktige tingene overfor personalet. Dette grubler jeg mye på.
    Kanskje det kunne vært en ide for oss skoleledere å gjennomføre denne modulen årlig, eller noe sånt? :-)
    Jeg har akkurat lest Kjell Atle sin artikkel som beskriver denne modulen i kompendiet "ICT for Principals...." Det var interessant å lese om det vi akkurat står i og hvordan modulen her har utviklet seg. Allerede fra bloggingens inntog i modulen, i november 2007, beskrives det hvordan bloggerne i studiet reflekterer over akkurat de samme tingene som vi gjør:-)Interessant:-)

    SvarSlett
  2. Hei Vibecke,
    SEr at du har flere bloggposter som helt har unngått min oppmerksomhet! Beklager - tar det igjen nå.

    For det første liker jeg den måten du her knytter Krumsviks formuleringer til læreplanene. Ellers kan man lett bli stående på nivå 1 (Jfr Hege Alice ovenfor).

    Er enig i at det er viktig å ha en visjon som strekker seg ut over det å bruke "IKT" til å lage tekst og finne ressurseer på nett. De digitale verktøyene vi har til rådighet bør for eksempel også brukes til å utfordre elevenes kreative evner, og deres iboende forskerinstinkt. Men da trenger vi en visjon som peker i slike retninger. hva med dere: har dere en visjon for IKT-bruken på skolen?

    SvarSlett